logo

Monday, February 3, 2020

REVOLUSI INDUSTRI 4.0 DALAM BIDANG DIGITAL TEKNOLOGI

Sejak tercetus Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0) pada pertengahan 2016 dengan membabitkan teknologi automasi, cabaran baharu meresap ke dalam semua sektor perkhidmatan dan perindustrian negara.
Ia menuntut perubahan semua pihak seiring transformasi digital itu, supaya dapat terus kekal berdaya saing dan merancakkan kemajuan landskap dunia moden, memandangkan ia bakal memberi kesan langsung kepada masa depan dunia pekerjaan.
Malaysia antara negara yang membuat persediaan secara komprehensif dalam menghadapi revolusi digital ini.
Berdasarkan data Pusat Bank Data Negara dan Inovasi, Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) di Jabatan Perdana Menteri, inisiatif itu mula dilaksanakan mengikut keutamaan tertentu sebelum gelombang IR 4.0 mula melanda negara Asia.
Hasilnya, data ICU menjelaskan sumbangan ekonomi digital Malaysia kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) hampir mencecah sasaran 18.2 peratus yang ditetapkan pada 2020.
Ia antara lain disumbangkan peruntukan tinggi sekitar RM160 juta pada pembentangan bajet lalu, khusus untuk melaksanakan pelbagai program berkaitan e-dagang, hab digital Malaysia dan Digital Maker Movement.
Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) antara agensi bertanggungjawab menguruskan zon perdagangan bebas digital pertama dunia. Ia antara lain berfungsi sebagai zon khusus aktiviti perniagaan sama ada secara fizikal atau dalam talian bagi merangsang aktiviti keusahawanan.
Program outreach atau jangkauan juga antara terus dilaksanakan di pelbagai platform bersesuaian untuk mempersiapkan masyarakat dengan perkembangan dan kemajuan dalam bidang berkaitan IR 4.0. Sebahagian besarnya berkisar kepada dunia tanpa sempadan.
Teknologi robotik, objek rangkaian internet (IOT), kepintaran buatan (AI), data analitik, pemprosesan imej, perisian, sistem komunikasi mudah alih, percetakan tiga dimensi (3D), keselamatan siber, simulasi dan integrasi sistem digital antara elemen baharu yang mula mengambil alih fungsi pekerjaan dan sistem sedia ada.
Antara bidang yang turut bergerak seiring perkembangan revolusi ini ialah pendidikan dengan antara agenda diberikan perhatian serius ialah ruang kerjasama antara institusi pendidikan dan teknikal serta industri.
Pada peringkat pendidikan tinggi misalnya, antara lain ia berkisar kepada pembangunan bakat dan bidang teknologi baharu, digital dan kejuruteraan bertujuan mempersiapkan graduan untuk pasaran kerja dalam pengeluaran pintar.
Namun, Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik dipetik berkata, Kementerian Pendidikan menekankan pentingnya prinsip, etika dan sikap bertanggungjawab dalam memacu IR 4.0 dengan kemajuan inovasi digital dan penghasilan IOT dalam konteks pemberdayaan modal insan. Salah satu daripadanya ialah konsep pembestarian sekolah.
Konsep ini menyediakan kerangka asas peningkatan kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP) serta pengurusan dan pentadbiran sekolah (PdT) dan mengayakan hasil pembelajaran murid melalui penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
Ia secara tidak langsung membuktikan revolusi dan perkembangan teknologi terutama dalam kalangan generasi muda sudah lama diberikan perhatian serius.
Inisiatif ini memberi impak besar dalam transformasi PdP berbantukan ICT di semua sekolah di Malaysia dan membuahkan hasil memberangsangkan. Ia juga membawa Malaysia ke persada dunia serta menjadi model panduan kepada negara luar termasuk Korea Selatan.
Terkini, penumpuan terhadap bidang Pendidikan Teknikal dan Vokasional (TVET), terutama dalam mewujudkan kerjasama strategik antara institusi pendidikan dan industri, turut menjadi antara aspek yang diberi perhatian serius, khususnya menerusi inisiatif Sijil Jalinan Kolaborasi (CoC).
Sebagai persediaan jangka masa panjang, kementerian turut berhasrat memperkenalkan silibus AI dan robotik dalam mata pelajaran Reka Cipta dan Teknologi (RBT) kepada murid Tahun Empat mulai 2020 nanti.
Dalam menyokong agenda berkenaan, UniMAP - sebuah universiti berteraskan kejuruteraan, turut memainkan peranannya membantu memupuk minat generasi muda, terutama dalam kalangan murid sekolah meminati bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM).
Ia sebahagian usaha khidmat sosial universiti (USR) ke arah membentuk generasi celik teknologi dan mampu bersaing dalam cabaran IR 4.0. Komitmen itu antara lainnya ditunjukkan menerusi penganjuran pelbagai program yang meletakkan pelajar sekolah sebagai kelompok sasaran.
Harus diingat, perkara berkaitan teknologi bukan sesuatu yang popular dan mudah untuk diadaptasi, namun inisiatif dilaksanakan baik pada peringkat pentadbiran negara, kementerian mahupun universiti seharusnya menjadikan kita antara warga yang menyokong dan mendukung agenda perindustrian dan daya saing ekonomi negara.
Sebagai warganegara Malaysia, kita sewajarnya bersyukur apabila negara berusaha menjalankan pelbagai inisiatif untuk terus bangkit bersama-sama negara membangun lain dalam menghadapi cabaran IR 4.0.
Ayuh bersama menyokong agenda negara!
Penulis : Prof Ir Dr R Badlishah Ahmad (Naib Canselor UniMAP)



Berdasarkan artikel dan video di atas, Pelajar dikehendaki menulis satu ulasan/komen/pendapat/pandangan mengenai Revolusi Industri 4.0 dan Bidang Teknologi Digital menerusi ruangan komen di bawah dan perlu memberi dua maklumbalas kepada ulasan/komen/pendapat/pandangan yang diberikan oleh pelajar lain di ruangan reply. 

Pelajar perlu menggunakan id No. Maktab sebagai pengenalan diri semasa berinteraksi. Tugasan ini adalah sebahagian daripada Kursus Khas Perkembangan Kerjaya (KPD411) MRSM Pasir Salak. 

#Entries ini juga digunakan untuk tujuan pembelajaran subjek ESEG5033 Technology in Education bagi pelajar PGDE-MARA (MC190909438-Muhammad Ilyas bin Zambri)

324 comments:

  1. AP170218
    Assalammualaikum...
    Pada pendapat saya Revolusi Industri 4.0 amatlah perlu diambil perhatian oleh semua pihak, memandangkan negara sedang bergerak ke arah dunia IR 4.0 ini.Oleh itu,negara memerlukan perantis untuk membangunkan IR 4.0 di negara Malaysia.Seperti mana yang kita tahu bahawa IR 4.0 ini banyak membantu dalam memudahkan urusan seharian seperti dalam bidang pekerjaan dan pendidikan.Kesimpulannya, maklumat di dalam blog ini sedikit sebanyak dapat memberi inspirasi kepada pelajar.Sekian, Terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana IR 4.0 ini dapat bantu kita dalam pembelajaran?

      Delete
    2. AP 180236
      Ya,dengan adanya perantis yang membangunkan IR 4.0 di negara kita seperti generasi muda,akan lebih banyak inovasi yang akan tercipta sekaligus menjadikan negara kita negara yang berteknologi tinggi.

      Delete
    3. Lagi satu nak tanya agak-agaknya kalau IR 4.0 ni diperkenalkan kepada sekolah-sekolah, mereka akan aplikasikan tak IR 4.0 ni dalam pembelajaran mereka?

      Delete
    4. benar, bagi saya dengan adanya langkah yang diambil untuk mencari perintis dapat memudahkan kelancaran pelaksanaan ir 4.0

      Delete
    5. AP170095
      betul tu saya sokong sepnuhnya ape yang dikatakan ia dapat menigkatkan mutu pembelajaran negara sekaligus memajukan negara .

      Delete
    6. AP170104
      Sekiranya anda diberi peluang untuk menjadi sapah seorang perantis tersebut,perubahan seperti apa yang anda akan lakukan?

      Delete
    7. Saya akan menumpukkan pelajar supaya lebih cenderung belajar menggunakan teknologi.dan kurangkan masa di kelas supaya dapat jimtkan kos yang sekolah perlu yanghung seperti elektrik dan air.sekian.

      Delete
    8. saya amat setuju pendapat yang dikemukakan .revousi industri banyak mendatangkan kebaikan kepada ekonomi negara walaupun dibilik darjah.hal ini kerana saat yang tergenting untuk negara ini menangani covid 19 ,guru-guru menggunakan platfoem kelas atas talian.

      Delete
  2. Assalamualaikum...Pada pendapat saya, Revolusi Industri 4.0 ini merupakan antara perkara yang penting pada zaman sekarang inin. Revolusi Industri 4.0 ini memberikan banyak impak positif kepada pelbagai pihak terutamanya dalam aspek pendidikan dan pembelajaran. Pelajar-pelajar seharusnya mendalami Revolusi Industri 4.0 ini dengan lebih mendalam lagi supaya para pelajar dapat memanfaatkan Revolusi Industri 4.0 dalam diri mereka. Revolusi Industri 4.0 ini semestinya dapat memajukan negara kita untuk mencapai kemajuan yang tinggi. Sepatutnya para pelajar memanfaatkan Revolusi Industri 4.0 dan teknologi digital pada zaman ini falam pembelajaran mereka supaya para pelajar dapat menuntut ilmu dengan lebih efisien...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ap 170228
      Pihak sekolah juga perlu menyediakan infrastruktur berkenaan 4.0 agar pelajar terbiasa dengan perkara ini.

      Delete
    2. AP 180236
      Ya, Revolusi 4.0 ini sememangnya dapat memberikan kebaikan pada pelajar dan individu lain dalam pelbagai bidang tidak kira pembelajaran,kerjaya atau perniagaan.

      Delete
    3. AP170095
      Ya,dengan adanya perantis yang membangunkan IR 4.0 di negara kita seperti generasi muda,akan lebih banyak inovasi yang akan tercipta sekaligus menjadikan negara kita negara yang berteknologi tinggi.

      Delete
    4. Betul,adanya revolusi 4.0 ini memberi impak yang sangat baik kepada masyarakat kita untuk lebih maju.

      Delete
  3. AP 180236
    Assalamualaikum...Pada pendapat saya,Revolusi industri 4.0 ini bukan sahaja perlu diambil cakna oleh para pelajar malah pihak lain seperti guru ,ibubapa dan individu yang lain juga perlu mengambil tahu akan perkara ini.Sekiranya semua individu mengambil cakna akan perkara ini, kemajuan negara kita dalam bidang teknologi akan semakin meningkat dan setanding dengan negara-negara hebat yang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yaa, jika rakyat masih tidak mahir dan benar benar memahami konsep 4.0 ini ,maka bagi saya agak sukar untuk pelaksanaan dijalankan

      Delete
    2. AP170134
      Betul Saya setuju dgn pendapat di atas, jadi Rakyat perlulah berfikiran maju ke hadapan seiring dengan Era baharu agar konsep 4.0 dapat dilaksanakan dan negara menjadi semakin maju Dan dipandang tinggi di mata dunia.

      Delete
    3. saya juga setuju atas pandangan yang telah dikemukakan ,hal ini kerana negara kita kini amat memerlukan generasi yang celik dalam bidang it dan ai.hal ini supaya negara malaysia sentiasa maju dalam arus perkembangan teknologi dan terkenal dipersada dunia.

      Delete
  4. AP170218
    Ya saya setuju dengan pendapat anda kerana dengan adanya kerjasama.komitmen dan sokongan dari semua pihaklah yang akan menggerakkan kemajuan IT di negara kita ini.

    ReplyDelete
  5. AP 170258
    Pada pendapat saya, Revolusi Industri 4.0 ini sangat perlu diperkembangkan dengan segera kerana ia membawa banyak manfaat kepada negara dan semua komuniti. Selain itu,pelajar sekolah mahupun universiti perlu melibatkan diri dalam kemajuan Revolusi Industri 4.0 ini disebabkan golongan remaja kini adalah bakal pemimpin yang akan menaikkan kemajuan teknologi sesebuah negara itu sendiri. Revolusi Industri 4.0 ini juga banyak melibatkan gadjet, teknologi dan kemahiran yang sangat perlu diajar kepada pelajar supaya dapat memeras idea kegunaan atau inovasi yang lebih baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170083
      benar, pelajar pelajar juga perlu melibatkan diri agar ianya berjalan dengan lancar dan tidak sekadar merancang tapi tidak melaksanakan

      Delete
    2. AP170008

      Benar. Kita harus melibatkan diri di dalam perancangan revolusi 4.0 sejak di bangku sekolah agar kemahiran basic sudah dapat diterapkan dalam para pelajar dan mmampu diasah di masa akan datang

      Delete
    3. Selain,itu banyak impak yang besar kepada sistem ekonomi dan pembangunan di negara kita

      Delete
  6. AP 170258
    Perisian di atas merujuk kepada pihak sekolah dan umum. Seterusnya, pihak kerjaan perlu memikirkan tentang penduduk pedalaman dan memikirkan Revolusi Industri 4.0 yang bersesuaian supaya tidak tercetus sebarang salah faham dan pergaduhan.Beralih kepada peranan diri sendiri atau komuniti, masyarakat itu sendiri perlu menggunakan Revolusi Industri 4.0 dengan cara yang betul agar tidak menjejaskan perkembangan itu ke arah yang salah.

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum...saya rasa revolusi industri 4.0 perlu ditingkatkan lagi agar negara kita menjadi negara yang maju

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu ..revolusi 4.0 ini memang dah bawa kemajuan tapi memandangkan kita dah semakin maju ,rasanya tak salah kalau kita cuba membawa pembaharuan dalam revolusi 4.0 ini

      Delete
  8. Assalammualaikum,sebagai permulaan, kita sangat memerlukan peralatan kejuruteraan untuk penuaian, pengumpulan buah dan pemindahan yang tidak terlampau canggih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada tahun 2020 dengan anggaran penduduk dunia mencecah 7.6 bilion, perkembangan semasa teknologi meramalkan 50 bilion peranti elektronik akan saling berinteraksi antara satu sama lain. Ini menunjukkan jumlah peranti yang berkomunikasi adalah melebihi jumlah manusia dengan setiap manusia memiliki kira-kira 6.58 peranti elektronik. Peranti yang saling berhubungan ini menjana data raya dan pengetahuan. Kemunculan gelombang teknologi baharu yang dikenali sebagai ‘The Fourth Industrial Revolution’ atau Revolusi Perindustrian Keempat (Industri 4.0) dan era ‘Digital Economy’ atau Ekonomi Digital yang menyebabkan Kerajaan terus berusaha dalam menjayakan Dasar Digital Malaysia.

      Delete
    2. hm jikalau itu negara tidak akan terlebih maju dengan cepat kalau memulakan sesuatu bidang dengan peralatan yang tidak terlampau canggih

      Delete
    3. Ya benar,teknologi pada masa kini juga sudah semakin canggih.Oleh yang demikian pelbagai aktiviti harian juga semakin mudah dan cepat utk dilakukan

      Delete
  9. Pada pendapat saya, revolusi 4.0 dapat menambah lagi pengetahuan pelajar, ibu bapa atau guru² dalam bidang Ict ini jadi negara tidak akan kelihatan mundur jikalau reka cipta yang berdasarkan Ict ini dilakukan oleh generasi akan datang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu,saya pun setuju dengan pandangan yang yang diberikan sebab memandangkan zaman semakin betambah jadi seharusnya kita memastikan negara kita tidak mundur ditelan zaman moden

      Delete
    2. Assalamualaikum...... Namun begitu, kita harus ingat bahawa kita perlu menjadi masyarakat yang berfikiran luas.hal ini kerana kemajuan yg baik juga akan membawa sesuatu yang negatif.tanpa kita sedari,kemajuan yg dulu kita ingini sedikit demi sedikit telahpun tercapai namun peningkatan gejala gejala sosial,penyebaran berita palsu,penyebaran video lucah dan sebagainya juga bergerak seiring dengan kemajuan negara. Suka saya ingatkan kepada semua pembaca, pupuklah kesedaran yg kukuh dahulu sebelum terus berusaha mengejar kemajuan negara terutama dlm bidang ict kerana kita juga perlu berusaha dan bertarung demi keselamatan aqidah dan akhlak anak anak kita.

      Delete
    3. AP170165
      ya,saya bersetuju kerana revolusi ini sangat penting dalam sektor pendidikan

      Delete
    4. AP180010
      saya bersetuju dgn pendapat anda kerana sekiranya mindset masyarakat itu sendiri tidak berubah maka ia tidak mampu membawa sebarang kemajuan walaupun dlm kepesatan teknologi kini. Oleh, itu kita sepatutnya bijak memikirkan baik buruk sesuatu teknologi dan menangani hal ini dgn tidak menyalahgunakannya.

      Delete
    5. Ya saya setuju dengan pendapat anda.Oleh yang demikian masyarakat tidak lagi mempunyai sebarang alasan untuk tidak mengetahui cara - cara penggunaan teknologi ict dengan bijak

      Delete
    6. AP204004
      Benar saya bersetuju dengan cadangan anda. Hal ini kerana ibu bapa perlu mengambil berat tentang hal yang sedang berlaku di masa sekarang supaya mereka dapat menunjukkan contoh yang baik untuk anak-anak mereka.

      Delete
    7. Ya betul ,saya setuju...revolusi ini seharusnya tidak disalahgunakan dan hendaklah diaplikasi dengan betul.

      Delete
  10. Pada pendapat saya,revolusi ini sangat membantu semua pihak dan kebaikan serta manfaat yang kita dapat melalui revolusi ini amat bagus..Jadi bagi saya usaha semua pihak dalam menjayakan revolusi 4.0 ini sanagat berbaloi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya.saya setuju dengan pendapat anda.revolusi industri ini memamang memberi banyak kebaikkan kepada kita dari segi pendidikkan dan perindustrian.Ia juga dapat mengukuhkan lagi ekonomi negara

      Delete
    2. tetapi jika tidak mendorong generasi yang akan datang maka tiada gunanya kerana generasi tersebut tidak memberikan kerjasama yang amat bagus untuk diperlukan oleh semua masyarakat.

      Delete
  11. Assalamualaikum..pada pendapat saya IR 4.0 perlulah diambil perhatian sepenuhnya kerana IR 4.0 mampu mengubah kemajuan negara seiring dengan perubahan zaman yang dikuasai teknologi yang telah merentasi keupayaan manusia bekerja.Namun itu,IR 4.0 ini juga dapat dijadikan platform untuk negara dan rakyatnya mengubah gaya hidup mereka ke arah yang lebih maju dalam bidang teknologi.Selain itu,IR 4.0 ini juga sedikit sebanyak mempunyai kekurangan iaitu menghadkan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia khususnya.Oleh itu,IR 4.0 ini adalah satu medium di mana Malaysia dapat memajukan negaranya.Tidak lupa juga blog ini banyak membantu pembacanya untuk mengetahui tentang IR 4.0 dengan lebih mendalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari sebarkan blog ini kpd kwn2 di sk lain klu begitu

      Delete
    2. Justeru itu,pihak maktab perlulah lebih cakna dan mengambil beberapa inisiatif dan mempebanyakkan lagi kemudahan yang terdapat di maktab ini..

      Delete
    3. Sila pamerkan no maktab utk pemeriksaan. TQ.
      -kaunselor-

      Delete
  12. AP170083
    assalamualaikum, ada pendapat saya, revolusi industri 4.0 ini sangat sangat berguna dalam membantu manusia melakukan aktiviti seharian. Jadi saya mencadangkan agar kemudahan kemudahan di maktab juga diperbaiki dengan adanya revolusi industri 4.0 ini agar kita tidak ketinggalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170066
      Mari satu batch daikazoku bangkitkan maktab bersama!!!

      Delete
    2. betul. pada pendapat saya juga revolusi industri 4.0 ini membawa banyak kebaikan dan dapat menolong kita menjalani kehidupan dengan lebih mudah. membuang masa sahaja jika kita tidak mengambil kesempatan ini dan menaik tarafkan sistem yang lebih bagus dan canggih di persekitaran kita sebagai contoh di sekolah-sekolah. dengan itu, pihak sekolah lain dapat mengambil inspirasi yang baik ini dan majukan kawasan mereka dengan secara tidak langsung ;)

      Delete
  13. AP170066
    Revolusi 4.0 membantu saye fikir bnyk perkara yg blh dibuat dimaktab

    ReplyDelete
  14. AP180010
    Pada pendapat saya,IR 4.0 ini sememangnya bagus utk kemajuan negara dalam dunia teknologi yang semakin pesat membangun terutama sekali dengan penggunaan AI dlm teknologi. Oleh itu, negara Malaysia wajarlah memupuk minat dlm masyarakat agar mampu menerima dan bersedia akan perubahan yang akan berlaku pada masa depan. Hal ini juga ditujukan pada diri kita sendiri untuk tidak menjadi seperti katak dibawah tempurung supaya kita sentiasa peka akan kemajuan dunia Dan mempelajari ilmu-ilmu baharu. Pihak sekolah mengambil tanggungjawab yg besar dlm mendidik anak-anak muda utk berfikiran lebih kreatif dgn menambah penggunaan teknologi dlm pembelajaran agar pelajar-pelajar mampu membiasakan diri dgn alat peranti dgn lebih baik. Namun perlu diingatkan bahawa tatacara dan adab dlm penggunaan teknologi ini juga perlu dititikberatkan agar tidak berlaku jenayah siber atau perkara merbahaya.
    Sekian,

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170083
      saya setuju kerana ia membawa banyak kebaikan kepada kita

      Delete
    2. AP170135
      ya saya setuju dengan kamu. IR 4.0 ini sangat membantu kita sebagai pelajar

      Delete
  15. AP170006
    Revolusi 4.0 ini sangat bermakna kepada individu oara era pemodenan ini..ia juga dapet memperlihatkan pelbagai informasai dan maklumat terkini..jadi ia mengelakkan sesorang itu ketinggalan seperi katak dibawah tempurung..maka,dengan itu ia dapat memperkembangkan ekonomi dan kemajuan negara kita yang teecinta ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar pendapat anda, Revolusi 4.0 dibangunkan melalui teknologi digital. Oleh itu marilah kita bersama sama merealisasikan hasrat negara kita untuk bersaing dengan negara lain.

      Delete
  16. Pada pendapat saya, revolusi 4.0 ini perlu dibangkitkan selaras dgn kemajuan teknologi negara agar pelajar2 mempunyai pemikiran yg terbuka dan pemikiran kritis dan inovasi dan mengikut kemajuan dan isu semasa serta tidak menjadi seperti katak di bawah tempurung. Mari kita majukan maktab kita !

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sangat setuju dengan anda kerana kita sekarang berada pada zaman teknologi tidak manis jika kita tidak boleh berpikiran kritis dan kreatif

      Delete
  17. Pada pendapat saya , revolusi 4.0 ini amat penting terhadap kehidupan masyarakat zaman sekarang kerana revolusi ini telah banyak membantu untuk memudahkan urusan rakyat Makaysia . Saya berharap agar sistem pendidikan juga dimantapkan dengan menggunakan revolusi 4.0 yang lebih canggih agar pembelajaran menjadi lebih efektif dan pelajar lebih berminat untuk belajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya,benar masyarakat zaman atau pelajar sekarang cenderung ke arah teknologi dan dengan revolusi 4.0 ini dapat memenuhi kehendak pelajar dalam pembelajaran mereka

      Delete
    2. AP170158
      ya,saya bersetuju kerana para pelajar zaman sekarang lebih tertarik dengan penggunaan teknologi berbanding dengan menggunakan buku

      Delete
    3. AP204004
      Saya setuju dengan cadangan anda. Kerajaan perlulah mengambil inisiatif untuk memperbaikkan cara pembelajaran di sekolah ke arah teknologi agar pelajar dapat mempersediakan diri apabila mereka meneruskan pelajaran selepas menamatkan pembelajaran di sekolah.

      Delete
  18. Pada pendapat saya ir 4.0 ini mempunyai banyak kebaikan yang dpt memberi faedah di dalam kehidupan seharian

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170260
      Ya bukan sahaja dalam kehidupan seharian malah demi kemajuan negara Malaysia

      Delete
    2. Betul sekali, malah kita boleh lihat dari sudut yang lebih dekat dengan kita sepeti di sekolah kita iaitu maktab kita sendiri yang akan memainkan peranan penting kepada pelajar.

      Delete
  19. Tampaknya induatri revousi 4.0 ini memainkan peranan yg penting di dalam menaikkan ekonomi negara pada masa kini.oleh itu sebagai warga sekolah pelajar dan guru guru perlulah mengambil inisiatif dlm memperkembang kan lagi teknologi industri revolusi 4.0 ini di dlm kehidupan seharian supaya dpt emudahkan aktiviti seharian rakyat malaysia��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bersetuju dengan pendapat anda.Revolusi ini dapat mempertingkatkan ekonomi dan mampu bersaing dengan negara maju yang lain.Kita sebagai pelajar haruslah berusaha bersungguh sungguh meminati bidang STEM demi masa depan kita.

      Delete
  20. AP170065
    Salam sejahtera. Revolusi Industri 4.0 adalah tentang sistem fizikal siber dengan sistem boleh menghubungkan dunia digital sistem fizikal dan sistem biologi seperti manusia melalui internet. Revolusi ini tercetus pada pertengahan tahun 2016.
    Malaysia antara negara yang membuat persediaan bagi menghadapi revolusi digital ini. Bidang pendidikan memberi perhatian serius kearah revolusi ini yang memberi kerjasama dengan institusi pendidikan dan teknikal serta industri. Ini bertujuan mempersiapkan graduan untuk pasaran kerja dalam pengeluaran pintar. Salah satu daripadanya ialah konsep pembestarian sekolah melalui penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Penumpuan terhadap bidang Pendidikan Teknikal dan Vokasional (TVET) menjadi aspek yang diberi perhatian serius khususnya menerusi inisiatif sijil Jalinan Kolaborasi (CoC). Hal ini dapat membantu memupuk generasi muda meminati bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM). Kesimpulannya, sebagai pelajar, kita semestinya menyokong aspirasi ini bagi memastikan negara dapat bersaing dengan negara maju yang lain ke arah merealisasikan Revolusi Industri 4.0.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pada pendapat saya,ketersediaan malaysia dalam menghadapi ir 4.0 masoh berada di paras sederhana kerana kita masih belum ada teknologi yang mampan untuk ir 4.0

      Delete
    2. AP170158
      ya,kita memang tiada teknologi yang mampan untuk ir 4.0 kerana kekurangan perantis yang berminat untuk meluaskan lagi sektor teknologi

      Delete
  21. nampaknya revolusi 4.0 ini memainkan peranan yang penting dalam perkembangan ekonomi negara guru dan pelajar terutamanya perlulah memainkan peranan dalam memajukan lagi teknologi industri 4.0 ini agar negara kita mencapai kemajuan pada masa akan datang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya benar , saya sokong dengan pernyataan ini.ini dikatakan kerana negara maju akan lebih banyak bersaing untuk mendapatkan kemajuan dan keamanan .

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  22. AP180012

    Pada pendapat saya,revolusi industri 4.0 ini akan memberi impak yang sangat besar terhadap manusia.Hal ini kerana kehadiran revolusi industri 4.0 yang menekankan pembinaan teknologi realiti maya tanpa banyak menggunakan tenaga manusia.Oleh itu,kehidupan manusia akan menjadi lebih senang tanpa masalah.Tetapi kelebihan ini juga telah mendorong kehidupan manusia kepada keburukan.Hal ini kerana,peluang pekerjaan bagi masyarakat akan menjadi terhad.Hal ini akan mewujudkan ramai golongan-golongan yang kurang berkemampuan.Hal ini juga akan meningkatkan tahap persaingan antara pelajar-pelajar untuk melayakkan diri mereka mendapat pekerjaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170225
      Ya Saya setuju.Revolusi industri ini lebih memudahkan pekerjaan manusia di samping membawa kepada peningkatan ekonomi negara.Selain itu,anak muda zaman sekarang perlulah lebih bijak dalam bidang IT supaya dapat menjamin Masa depan mereka kerana revolusi industri ini bermula dengan kemajuan teknologi yang sentiasa dikaitkan dengan IT.

      Delete
  23. AP170033

    Pada pendapat saya,revolusi industri 4.0 amat penting dalam zaman serba canggih kini.Hal ini kerana penggunaan teknologi revolusi industri 4.0 banyak digunakan oleh indusri besar seperti pembuatan kereta.Dengan adanya revolusi industri 4.0,kehidupan manusia menjadi lebih mudah dan selesa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dengan penyataan anda kerana contoh kemudahan yang telah diberikan oleh anda iaitu kereta sudah tidak boleh dinafikan lagi pada zaman ini bahawa ia telah memudahkan proses manusia ke destinasi yang hendak dituju.

      Delete
    2. AP204003
      Sy mrasakan revolusi ini juga mampu menerapkan dalam diri anak muda untuk sentiasa melakukan inovasi dengan mereka cipta sesuatu yang memanfaatkan dengan pengaplikasian capaian internet dan sebagainya

      Delete
    3. Saya sangat bersetuju kerana revolusi ini sangat sesuai dengan peralihan zaman teknologi kita yg semakin canggih yg akan memberikan kemudahan kepada org sekeliling juga dapat memajukan negara dari aspek teknologi .

      Delete
  24. AP170050

    Pada pendapat saya ,revolusi industri 4.0 sememangnya penting kepada seluruh pelajar serta rakyat malaysia.hal ini dikatakan kerana revolusi ini dapat memudahkan rakyat malaysia melakukan pelbagai kerja serta memudahkan para pelajar belajar.sebagai contohnya , para pelajar dapat mencari maklumat dengan mudah melalui laman sesawang . selain itu , para pekerja dapat malakukan kerja dengan mudah seperti membuat kod di komputer yang mampu mencipta sebuah medium yang mampu membantu manusia melakukan kerja . sebagai contoh , mesin yang mampu mengangkat barangan berat . Hal ini dapat meningkatkan keselesaan rakyat malaysia. Justeru , benarlah bahawa kewujudan revolusi 4.0 ini amat penting buat rakyat malaysia .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong pendapat awak mengenai revolusi ini. Ia sgt penting bgi memastikan negara kita bertambah maju dan seiring dengan peredaran masa

      Delete
    2. saya setuju dengan penyataan awak kerana revolusi 4.0 ini telah memberi pelbagai kemudahan dan impak positif bagi generasi masa kini seperti kita yang ke arah pemodenan yang lebih tinggi nilainya.

      Delete
  25. Pada pendapat saya, revolusi ini amatlah bagus kerana ianya dapat melahirkan para pelajar yang kreatif untuk berfikir dengan lebih kemodenan dan anak2 muda dpt menjadi pencipta yang lebih bagus berbanding anak2 luar negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila pamerkan no maktab utk pemeriksaan. TQ.
      -kaunselor-

      Delete
  26. IR 4.0 ni sangat bagus untuk membangunkan negara dan dapat melahirkan masyarakat yang lebih berfikiran kreatif.Revolusi ini dapat menjadi cabang kejayaan anak anak muda untuk membuat sesuata ciptaan yang lebih berkesan hingga dapat menaikkan nama negara kita.Saya harap ramai anak muda dapat mengolahkan idea mengguna revoluso ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong pendapat awak itu. Tanpa revolusi 4.0 ini negara akan menjadi mundur

      Delete
  27. Ap170245
    Revolusi ini penting kerana negara kita dapat mengeluarkan produk supaya dapat dieksport ke luar negara supaya ekonomi negara kita naik dan terus cemerlang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penggunaan teknologi yang semakin berkembang dengan kos yang kompetitif dapat meningkatkan produktiviti dan seterusnya menggalakkan industri untuk turut serta di dalam Revolusi Industri 4.0. Jadi, kesan positif Revolusi Industri 4.0 terhadap ekonomi memang dapat dijangka.

      Delete
    2. saya sokong dengan kenyataan ini , oleh itu negara akan memperoleh wang yang banyak dan sektor ekonomi negara kita akan menjadi lebih berjaya dan maju

      Delete
  28. Bagi saya,jika ada kesedaran dalam kalangan pelajar dan guru guru, perkara ini tidak akan menjadi suatu masalah untuk diaplikasikan dalam bidang pembelajaran.oleh itu, kita seharusnya memupuk kesedaran berkenaann perkara diatas agar usaha menuju negara bersama sistem sistem yg bru iaitu sistem pembelajaran dan lain lain dapat diteruskan tanpa sebarang halangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sgt setuju dgn pernyataan anda kerana dgn kesedaran trhdp revolusi industri 4.0,negara dpt dimajukan. .jadi kita perlu sedar bahawa rovolusi industri 4.0 amat penting dlm kemajuan malaysia. Kesedaran boleh diperoleh melalui penglibatan dlm program2 yg berkaitan perkara trsebut

      Delete
    2. AP170135
      saya sangat setuju dengan anda kerana IR 4.0 ini sangat diperlukan oleh generasi pada zaman kini bagi memudahkan kerja seharian mereka

      Delete
  29. Asslamualaikum. Bagi pendapat saya berdasarkan apa yg saya baca di internet Revolusi Industri 4.0 merupakan revolusi digital bagi menggabungkan proses dan teknologi pembuatan tradisional seperti Internet of Things (IoT) demi meningkatkan automasi, komunikasi serta penggunaan data masa nyata. Menurut Profesor Bersekutu Dr Sawal Hamid Md Ali; seorang pensyarah kanan di Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Elektronik dan Sistem di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), revolusi industri 4.0 adalah mengenai sistem dan sistem siber-fizikal yang boleh menghubungkan dunia digital dengan sistem biologi seperti manusia melalui internet.
    Beliau turut berpendapat bahawa terdapat hubungan dua hala antara manusia dan elektronik. Revolusi tersebut boleh dilihat melalui pengeluaran telefon pintar, TV pintar serta rumah pintar yang terdapat di pasaran kini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP180006
      saya sokong idea awak tu, kalau takde IR 4.0 memang mundur la negara kita

      Delete
  30. Ap170008

    Assalamualaikum, pendapat saya tentang revolusi perindustrian ialah satu perkara yg sangat penting kerana ia membawa kita ke arah zaman yg membangun dan futuristic. Ia juga dapat memudahkan kehidupan manusia agar dapat menjalankan hudupyg proaktif dan maju

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya.saya sejutu dengan pendapat anda.revolusi industri ini juga dapat memajukan negara dan dapat bersaing dengan negara negara maju yang lain.

      Delete
  31. bagi saya, industri revolusi 4.0. telah membuka lebih banyak peluang pekerjaan yang lebih menjerumus ke bidang i.t namun tidak lupa juga kepada pekerjaan konvesional yang masih banyak dijalankan dalam industri penghasilan di malaysia.oleh itu, bagi saya wajar pihak kerajaan untuk mengkaji dasar dasar baharu serta garis panduan yang komprehensif supaya ianya dapat berjalan dengan lebih baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila pamerkan no maktab utk pemeriksaan. TQ.
      -kaunselor-

      Delete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. AP180006
    Assalamualaikum, pada pendapat saya,industri revolusi 4.0 ini sangat diperlukan oleh generasi pada zaman sekarang bagi memudahkan kerja kerja seharian mereka. justeru itu, pihak yang berkenaan perlulah menambaik sedikit sebanyak kemudahan yang ada bagi bersesuaian dengan minda masyarakat setempat atau secara spesifiknya para pelajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya.Pihak berkenaan perlu menambah lebih banyak info yang berguna dan dapat memudahkan tugasan para pelajar

      Delete
  34. AP170036
    Maklumat tentang revolusi industri 4.0 ini sangat berguna tetapi jika ia dihebahkan ketika kami di tingkatan 3 mungkin dapat membantu kami dalam kertas sejarah kerana ia terdapat di dalam silibus kami

    ReplyDelete
  35. AP170061

    Baiklah bagi saya info yg disampaikan tntg isu teknologi 4.0 amtlah tepat berdasarkan isu berlaku pada zaman ni.Macam yg kita semua tahu tentang perkara ini adalah revolusi teknologi 4.0 bagi saya membawa negara ke arah lebih maju.Ia dapat membuka pelbagai jenis sektor industri turut menaik taraf servis sedia ada.Dari segi ekonomi juga kita dapat bersaing di peringkat antarabangsa setaraf dengan negara-negara yg maju seperti amerika,china dan lain2.Tidak dikira tahap pendidikan,bahkan pada zaman ini sudah terdapat sekolah yg belajar menggunakan tablet.ada juga belajar secara online tanpa meghadirkan jasad ke sekolah.akhir kata revolusi ini akan membuka fikiran generasi kini dan akan datang dari pelbagai aspek menuju ke arah kemajuan malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP204003
      Saya juga berpendapat sama seperti anda.tanpa revolusi ini barangkali negara kita sendiri akan mundur dan diibaratkan seprrti katak bawah tempurung kerana tidak celik akan kemajuan teknologi kini

      Delete
  36. Apabila kita sentuh mengenai revolusi industri 4.0, pelbagai kelebihan yang boleh kita sebut. Namun, dengan wujudnya pelbagai teknologi canggih seperti AI(Artificial Intelligence) ini mampu membuatkan manusia semakin lemah dari segi fizikal dan mental kerana semua perkara menjadi semakin mudah. Cuba anda kaji peratus obesiti di negara tahun ini dan bandingkan dengan 20 tahun lepas, jurang perbezaannya ialah besar. Selain itu, majoriti perkejaan pada masa kini telah digantikan dengan robot sehingga bilangan penganggur di negara ini meningkat. Memgapa manusia digantikan dengan robot? Hal ini kerana robot mampu berkerja dengan sangat lama tanpa rehat. Manusia tidak akan mampu untuk bersaing dengat robot namun manusia memiliki keistimewaan yg robot tiada iaitu akal. Oleh itu, gunakan akal anda dengan baik dan berfikirlah dengan bijak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170132
      Sy mrasakan revolusi ini juga mampu menerapkan dalam diri anak muda untuk sentiasa melakukan inovasi dengan mereka cipta sesuatu yang memanfaatkan dengan pengaplikasian capaian internet dan sebagainya

      Delete
  37. AP180239
    Info yang disediakan amatlah berguna dan sangatla tepat dengan zaman kini. Revolusi 4.0 ini dapat membawa negara kita ke arah yang lebih maju dah ia juga dapat menaik taraf segala jenis sektor yang terdapat di negara kita ini. Maklumat tentang revolusi 4.0 ini jarang disiarkan di media sosial dan juga media massa , jadi dengan adanya maklumat sebegini saya dapat belajar secara online dan memperoleh maklumat tambahan tentang revolusi 4.0 .

    ReplyDelete
  38. assalammualaikum,
    pada pendapat saya, topik revolusi 4.0 yang telah ditulis pada blog ini telah membuktikan lagi bahawa teknologi yang berkisarkan revolusi 4.0 ini mampu meningkatkan taraf hidup rakyat disamping mampu melahirkan modal insan. secara konklusi,topik ini mampu membuka mata rakyat terutama sekali generasi yang bakal memimpin negara contohnya seperti kami untuk berganding bahu dalam menaikkan lagi taraf negara seiring dengan negara negara maju yang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170127
      Saya amat bersetuju dengan ulasan ini kerana Revolusi 4.0 dapat membentuk generasi yang celik teknologi yang menjadi permintaan tinggi bagi majikan sesebuah syarikat

      Delete
  39. AP204001
    Kita sekarang sudah berada di zaman teknologi jadi Pada pendapat saya,revolusi industri ini perlulah diperkenalkan dan diperluaskan ke seluruh negara kerana ia dapat melahirkan masyarakat yang kreatif dalam menghasilkan sesuatu produk justeru ia dapat memajukan negara.Revolosi industri ini juga perlu dididikkan kepada pelajar agar dapat menarik minat mereka dalam bidang sains,matematik,teknologi dan kejuruteraan.Revolusi industri ini juga akan membuka peluang pekerjaan kepada masyarakat di luar sana.selain itu,IR 4.0 ini dapat memudahkan pelbagai urusan dari segi pendidikan,perindustrian dan sebagainya.kesimpulannya revolusi industri ini mestilah diterapkan kepada masyarakat agar dapat bersaing dengan negara negara maju yang lain.

    ReplyDelete
  40. pada pendapat saya revolusi 4.0 ini sangat wajar di perkenal kepada generasi muda pada masa kini. Jika di lihat dari masa ke masa mengikut arus peredaran zaman ini negara kita serta negara maju yang lain ingin mencapai satu tahap kemodenan yang mampu mengatasi tahap keupayaan manusia dalam melakukan perkara yang sukar atau agak mustahil untuk dilakukan seorang manusia . oleh yang demikian , anak anak muda perlu di beri pendidikan yang mendalam dalam aspek ini kerana merekalah yang bakal mencorakkan negara pada masa hadapan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170132
      Saya juga berpendapat sama seperti anda.tanpa revolusi ini barangkali negara kita sendiri akan mundur dan diibaratkan seprrti katak bawah tempurung kerana tidak celik akan kemajuan teknologi kini

      Delete
  41. Pasa pendapat saya revolusi industri 4.0 perlu diperkenalkan kepada setiap individu agar semua org dpt membantu dlm merealisasikan perkara ini dan menjadikan malaysia sbg sebuah negara yg maju dlm bidang teknologi. Pihak kerajaan perlu mengambil inisiatif utk mmprknlkn prkara nini kpd smua org..

    ReplyDelete
  42. pada pendapat saya, revolusi industri 4.0 ini sangat penting kepada masyarakat terutama pada tahun 2020 ini. Teknologi yang digunakan dapat mengurangkan penggunaan tenaga manusia. jika lihat dari sudut yang lebih luas, revolusi industri ini berguna ketika ekonomi negara merudum seperti penyakit yang sedang dihadapi sekarang, sesetengah kilang wajib ditutup bagi mengelakkan penyakit ini tersebar kepada pekerja tetapi jika teknologi atau revolusi industri 4.0 ini diperkenalkan dan diguna pakai, kilang kilang boleh beroperasi seperti biasa hanya dengan menggunakan mesin sahaja. jadi bahan penting seperti topeng muka dapat terus disediakan untuk orang awam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170094.ya betul tu. Revolusi Industri 4.0 akan membawa perubahan ketara yang akan memberi kesan besar di dalam kehidupan manusia.Untuk jangka masa panjang, penekanan mestilah diberi kepada sektor pendidikan supaya tenaga kerja yang dihasilkan melalui sistem pendidikan negara dapat memenuhi keperluan pasaran pekerjaan berteraskan Revolusi Industri 4.0.Ini akan membantu mengatasi masalah jurang pendapatan yang besar seperti yang telah berlaku di negara-negara maju.

      Delete
    2. Saya setuju kerana revolusi industri 4.0 ini dapat meringankan beban manusia serta membantu dalam meningkatkan ekonomi negara

      Delete
  43. kemajuan teknologi Revolusi Industri 4.0 tidak akan berhenti dan kesannya di dalam kehidupan manusia tidak dapat dielakkan. Perubahan teknologi yang berlaku dengan pantas ini memerlukan pelan perancangan yang mampan dan menyeluruh oleh penggubal dasar negara supaya perkembangan ekonomi berasaskan Revolusi Industri 4.0 dapat dimanfaatkan sebaiknya.

    ReplyDelete
  44. AP204003
    Saya amat bersetuju dengan revolusi yang diperkenalkan ini.ini kerana revolusi ini dapat melahirkan pelajar yang lebih kompeten sekali gus menjana minda anak muda menjadi lebih inovasin dan kreatif di masa hadapan

    ReplyDelete
  45. AP170165
    Pada pendapat saya,revolusi ini mampu untuk membantu negara ke arah kemajuan yang lebih baik.Hal ini kerana revolusi ini dapat membangunkan pelbagai sektor negara.Sebagai contoh,sektor pendidikan dan sektor perindustrian.Oleh itu,kita sebagai rakyat malaysia hendaklah bekerjasama dalam membangunkan revolusi ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya,saya juga bersetuju kerana tanpa revolusi perindustrian dalam teknologi digital,pelbagai sektor dalam negara juga tidak akan berkembang seperti pendidikan.

      Delete
  46. AP170158
    saya amat bersetuju dengan revolusi ini kerana dapat memajukan pelbagai sektor negara dan dapat menaiktaraf hidup rakyat.Selain itu,mampu menjadikan malaysia maju dari sektor teknologi serta mempelbagaikan tahap penggunaan AI(Artificial Inteligence)

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170165
      saya bersetuju kerana dengan adanya revolusi ini kehidupan rakyat menjadi lebih mudah dan selesa.

      Delete
  47. AP170132
    Revolusi 4.0 ini dapat melahirkan para pelajar yg kreatif dan berfikiran ke arah masa hadapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP204003
      Saya juga berpendapat sama seperti anda.tanpa revolusi ini barangkali negara kita sendiri akan mundur dan diibaratkan seprrti katak bawah tempurung kerana tidak celik akan kemajuan teknologi kini

      Delete
  48. AP170132
    Revolusi ini juga dapat memajukan sesebuah negara dari segi sektor teknologi,pertanian dan pembelajaran

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP204003
      Sy mrasakan revolusi ini juga mampu menerapkan dalam diri anak muda untuk sentiasa melakukan inovasi dengan mereka cipta sesuatu yang memanfaatkan dengan pengaplikasian capaian internet dan sebagainya

      Delete
  49. AP204003
    Saya amat bersetuju dengan revolusi yang diperkenalkan ini.ini kerana revolusi ini dapat melahirkan pelajar yang lebih kompeten sekali gus menjana minda anak muda menjadi lebih inovasin dan kreatif di masa hadapan

    ReplyDelete
  50. Assalamaualaikum. Saya amat bersetuju dengan revolusi yang diperkenalkan sejak kebelakangan ini. Hal ini kerana Malaysia memerlukan teknologi setanding dengan negara lain. Ghalibnya, negara Jepun dan China yang sentiasa maju kehadapan dalam bidang pembuatan dan teknologi. Selain itu, revolusi ini juga mampu melahirkan anak muda yang celik dalam bidang teknologi malah cara pembuatannya sekali. Tidak dapat dinafikan bahawa ramai golongan remaja pada zaman globalisasi ini mempelajari untuk menggunakan pelbagai perisian dengan kaedah belajar secara kendiri dengan menggunakan aplikasi YouTube. Misalnya, mereka mempelajari untuk menggunakan Adobe Premiere Pro CC 2019 khas untuk mengedit video-video secara premium. Malah, mereka juga telah didedahkan untuk menggunakan aplikasi seperti Adobe Lightroom untuk mengedit gambar. Secara tidak langsung mereka dapat meluangkan masa mereka dengan aktiviti yang berfaedah. Kesimpulannya, pihak yang bertanggungjawab seperti Kementerian Pelajaran Malaysia perlulah menggalakkan pelajar-pelajar sekolah untuk terus cenderung dalam bidang teknologi kerana mereka dapat menjana wang ringgit. Contohnya, menjual hasil karya mereka kepada syarikat-syarikat yang besar. Akhir sekali, diharapkan anak muda pada zaman ini akan terus maju dalam bidang ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SK SUNGAI DUA tu AP170038. lupa nak signout :)

      Delete
    2. Ya betul. Saya amat bersetuju dengan pndangan anda berkenaan revolusi perindustrian 4.0 ini

      Delete
    3. saya bersetuju kerana revolusi industri 4.0 ini dapat membantu negara malaysia maju kehadapan dan setanding dengan negara negara lain

      Delete
  51. AP170053
    Assalamualaikum... Saya amat berpandangan tinggi terhadap revolusi industri ini atau IR 4.0 dalam bidang digital disebabkan oleh zaman kini atau lebih dikenali sebagai zaman 2020 ini amat memerlukan pemodenan atau perubahan dalam bidang IT atau digital kerana semua perkara atau kerja2 dilakukan menggunakan teknologi digital seperti presentation menggunakan powerpoint,powtoon dan lain2. Begitu juga dengan para guru atau pekerjaan yang lain. Bukan itu sahaja,sekolah asrama juga sudah menggunakan thumbprint atau kad matrik untuk outing atau pulang bermalam seperti mrsm pasir salak. Oleh itu,marilah kita berikan tumpuan yang lebih lagi dalam hal ini sekaligus mengorak langkah untuk melanjutkan revolusi industri 4.0 dalam teknologi digital. Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  52. AP170106
    Pada pendapat saya melalui permintaan semakin meningkat untuk kebolehkesanan, penggunaan Industri 4.0 mungkin dapat membantu pengguna menentukan keaslian minyak sawit yang terkandung dalam sesuatu produk dengan menggunakan pengenalan melalui frekuensi radio (RFID) atau kod visual bagi mengetahui sama ada ramuannya dihasilkan secara mampan. Ia agak realistik untuk melihat penggunaan Industri 4.0 dalam proses pemerahan, penapisan dan oleokimia serta pengangkutan yang akan meningkatkan produktiviti, keselamatan serta kualiti. Itu sahaja pendapat saya terima kasih

    ReplyDelete
  53. AP170127
    Pada pendapat saya,pihak kerajaan telah mengambil langkah bijak dengan menyerapkan konsep ICT dalam pembelajaran generasi kini.Hal ini kerana pihak kerajaan dapat membentuk generasi yang bersedia dengan revolusi 4.0 yang menjadi permintaan tinggi suatu hari nanti.Sebagai contoh,"bar code" yang terdaat pada buku teks pelajar kssm dan pembentangan digital di dalam kelas.Kesimpulannya,pihak kerajaan dapat membentuk generasi yang mampu berdaya saing di persada dunia seiring dengan revolusi 4.0.Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  54. AP170127
    Saya bersetuju dengan ulasan di atas kerana pihak sekolah memainkan peranan penting dalam membentuk pelajar yang celik teknologi dengan memberikan tugasan secara digital.

    ReplyDelete
  55. AP170093
    Pada pendapat saya,revolusi industri 4.0 sangat membantu dalam memastikan negara malaysia sentiasa berkembang maju.Sebagai seorang pelajar, revolusi industri 4.0 sangat membantu dalam bidang pendidikan kerana dapat merangsang pemikiran setiap pelajar dalam menghasilkan kerja yang baik seperti penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi.Oleh itu,sekolah sekolah di Malaysia dapat melahirkan pelajar pelajar yang kreatif dan inovatif.Selain itu mereka juga dapat membantu negara Malaysia supaya kekal maju dan menjadi panduan negara luar. Itu sahaja daripada saya sekian terima kasih

    ReplyDelete
  56. AP170054
    Revolusi Industri 4.0 ini sangat perlu diperkembangkan dengan segera kerana ia membawa banyak manfaat kepada negara dan semua komuniti. Selain itu,pelajar sekolah mahupun universiti perlu melibatkan diri dalam kemajuan Revolusi Industri 4.0 ini disebabkan golongan remaja kini adalah bakal pemimpin yang akan menaikkan kemajuan teknologi sesebuah negara itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170260
      Ya saya sangat setuju dengan statement awak. Revolusi 4.0 dapat memajukan negara dengan moden

      Delete
    2. Revolusi industri 4.0 ini dapat menaikkan taraf kehidupan kita

      Delete
  57. AP170095
    Assalamualaikum...Pada pendapat saya,Revolusi industri 4.0 ini bukan sahaja perlu diambil cakna oleh para pelajar malah pihak lain seperti guru ,ibubapa dan individu yang lain juga perlu mengambil tahu akan perkara ini.Sekiranya semua individu mengambil cakna akan perkara ini, kemajuan negara kita dalam bidang teknologi akan semakin meningkat dan setanding dengan negara-negara hebat yang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan para pelajar dan guru yang mengambil cakna akan perkara ini mungkin pelbagai idea baru dapat dilahirkan dan dapat mengubah pelbagai cara manusia dengan lebih baik dan mengurangkan masalah yang dihadapi oleh pelbagai masyarakat.

      Delete
  58. AP170010
    Asalamualaikum kepada sahabat handai sekalian,

    Bagi saya revolusi industri 4.0 sangat penting untuk memastikan sesebuah negara mencapai kemajuan yang sangat tinggi dan setaraf dengan negara maju yang lain. Hal ini demikian kerana teknologi sangat berkembang dengan pesat. Selain itu, kerajaan perlulah mengalakkan generasi muda untuk membuat inovasi terhadap teknologi yang sedia ada dan mewujudkan sekolah yang hanya berfokuskan kepada jurusan mekanikal sahaja. Itu sahaja dari saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain itu, ibu bapa juga perlu mendidik anak-anak mereka untuk mengetahui dengan lebih mendalam berkenaan revolusi industri 4.0. Hal ini demikian kerana kebanyakan anak-anak zaman sekarang yang kurang menitikberatkan tentang kemajuan negara bahkan hanya melakukan perkara-perkara yang tidak berfaedah. Dengan didikan daripada ibubapa yang pentingkan akan anak-anak meraka, anak-anak ini akan menjadi insan yang akan memajukan negara pada suatu hari nanti kerana mereka mempunyai kesedaran yang telah dipupuk oleh ibubapa mereka.

      Delete
    2. Saya bersetuju akan ulasan anda kerana sesebuah negara akan lebih baik dari pelbagai sektor dengan Revolusi industri 4.0

      Delete
    3. Benar.teknologi telah mengubah zaman untuk hidup dalam dunia digital.

      Delete
  59. AP170228
    Assalamualaikum.
    Pada pendapat saya,RI 4.0 tidak lagi menjadi sesuatu yang baharu untuk manusia di zaman modenisasi lagi globalisasi ini kerana keperluan dan kemahiran yang terhad dari masa ke masa telah membawa ke arus kemajuan teknologi dalam semua industri.Dari sudut pandangan lain,RI 4.0 ini mungkin membawa serba sedikit keburukan terutamanya kepada penganggur dan ini menyebabkan manusia lebih malas bekerja.Namun,perkara ini tidak perlu dijadikan isu yang berat kerana mereka yang betul-betul ingin bekerja akan berusaha sehingga mereka memperoleh pekerjaan walaupun dengan jumlah gaji yang minimum.Kesimpulannya,semua pihak perlu menggembleng tenaga bagi memastikan Malaysia mampu mengikuti arus pemodenan antarabangsa dalam apu jua bidang.Artikel ini juga amat membantu saya mengetahui isu semasa dan fakta-fakta menarik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170106
      Pada pendapat saya pula, rovolusi industri 4.0 memang mempunyai keburukan seperti penganggur akan kehilangan kerja dan membuatkan manusia menjadi malas, tetapi dengan ada revolusi ini, negara akan menjadi maju dari aspek ekonomi dan pendapatan negara akan menjadi bertambah. Dalam masa sama, apabila negara sudah kaya dan maju, golongan penganggur akan diberi pendedahan terhadap revolusi ini supaya mereka juga dapat merasai kelebihan revolusi ini. Kerajaan akan memberi bantuan kepada penganggur supaya mereka dapat membuat sesuatu yang mampu menambahkan pendapatan mereka. Hal ini dapat mengurangkan kadar penganggur dan Malaysia akan menjadi negara yang sifar penganggur kerana semua mempunyai pekerjaan dan menjadi penyumbang kepada negara.

      Delete
    2. Ya betul. Selain membuatkan manusia semakin malas kerja seharian yang dilakukan oleh manusia akan digantikan kepada robot

      Delete
  60. AP170044
    Assalamualaikum,
    Revolusi Industri 4.0 memang sesuatu yang sangat penting dalam perkembangan teknologi bagi seluruh manusia.Tanpa RI 4.0 mungkin tiada pelbagai kemudahan yang wujud pada zaman modenisasi lagi globalisasi.Sebagai yang kita lihat pada zaman kini,pelbagai tenaga manusia yang semakin kurang digunakan apabila RI 4.0 diperkenalkan.Malah sejak sebelum ini pelbagai idea manusia yang begitu berguna.Mungkin RI 4.0 bukanlah terdengar seperti perkara yang baharu,tetapi pelbagai usaha telah dilakukan untuk menaik taraf.Saya sangat tertarik akan video ini kerana pelbagai informasi baharu yang saya perolehi dari hanya menonton video yang menarik dan bermanfaat ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dengan anda.revolusi industri 4.0 sangat berguna untuk semua orang.

      Delete
    2. betul saya setuju dengan pendapat anda

      Delete
  61. Revolusi industri 4.0 merupakan sesuatu yang sangat penting dalam kehidupan.Perkembangan teknologi bukan sahaja mengubah manusia untuk lebih maju malah mengubah dunia kepada dunia digital.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dengan cadangan itu, namun begitu, revolusi industri 4.0 menjadikan manusia berfikiran bahawa semuanya sudah lengkap dan menjadikan manusia lebih malas

      Delete
    2. AP170193
      Ya,saya setuju sangat dengan pandangan anda berkenaan kepentingan revolusi ini tapi bukan sahaja dari segi perkembangan teknologi malah dari segi pertanian dan juga peningkatan kemajuan ekonomi di negara kita juga.

      Delete
  62. AP 204007
    Assalamualaikum. Pada pendapat saya, revolusi industri 4.0 ini mendatangkan banyak manfaat kepada kita. Hal ini kerana, teknologinya memudahkan segala kerja dan meringankan beban kerja kita dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh, e-pendidikan, e-perbankan dan AI semuanya berada di hujung jari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170080
      ya,saya setuju dengan pendapat anda,revolusi industri 4.0 mampu meringankan beban kita dalam kehidupan seharian.

      Delete
  63. Ap170080
    pada pendapat saya,revolusi industri 4.0 telah banyak menyumbang kepada kemajuan ekonomi negara dari pelbagai aspek seperti agrikultur dan teknologi AI.Daripada kemajuan tersebut,pelbagai produk telah dihasilkan bagi memudahkan kerja masyarakat seperti mesin automatik dan aplikasi digital. Akhirnya,revolusi telah mewujudkan dunia tanpa sempadan di seluruh dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170211
      ye saya setuju sangat pendapat anda tentang revolusi 4.0 ini

      Delete
    2. ye saya bersetuju,dengan adanya revolusi 4.0 ini sememangnya membantu negara dalam menjana pendapatan seiring dengan meningkatkan ekonomi negara

      Delete
  64. Assalammualaikum, saya menyedari bahawa revolusi industri 4.0 ini dapat menjadikan kerja harian lebih mudah dan pantas

    ReplyDelete
  65. Pada pendapat saya, revolusi 4.0 ini ada baik dan buruknya juga kerana seperti yang semua maklum ia dapat membantu manusia melakukan tugas dengan mudah tetapi ia juga sedikit sebanyak menjadikan manusia lebih malas dan berat tulang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170193
      Betul kata anda dan saya setuju berkenaan pandangan anda terhadap revolusi ini kerana pada era globalisasi ini,ramai dari kalangan kita akan menjadi malas Dan berat tulang untuk melakukan perkara yg faedah disebabkan minda mereka dikaburi dengan teknologi Dan kemudahan di mata mereka.

      Delete
    2. AP170061
      Ya benar kata teman. Ini menjadi tanggungjawab Kita bersama dalam menggunakan revolusi 4.0 dengan cermat supaya negara kita akan berkembang maju dengan cepat Dan dipandang tinggi oleh negara maju yg lain

      Delete
  66. AP170260
    Assalamualaikum, bagi pendapat saya Industri 4.0 ini juga membawa sinar positif bagi mereka yang tahu memanfaatkannya. Penghijrahan ke teknologi perdagangan alam maya atau e-commerce bakal membuka lebih banyak peluang ekonomi untuk rakyat Malaysia. Selain itu, kehadiran Industri 4.0 pasti berlaku dan kesannya pasti akan dirasai oleh seluruh dunia termasuklah Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju sangat. pembaikan teknologi ini juga dapat menaikkan imej negara kerana malaysia tidak ketinggalan sebenarnya. ekonomi negara juga akan menjadi stabil, masyarakat akan mempunyai status kewangan yang tetap. seterusnya, jika kita lihat daripada unsur pendidikan, sistem nya akan menjadi lebih baik dengan adanya revolusi industri 4.0 yang banyak memberi kemudahan yang baik

      Delete
  67. Betul tu, industri 4.0 sememangnya membawa impak positif tambahan pula ekonomi negara semakin meningkat dan kita perlu lebih pantas dan komited dalam melakukan sesuatu perkara.

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum, pada pendapat saya industri 4.0 amat penting untuk kita titikberatkan dalam kehidupan seharian pada era yang mencabar ini. Hal ini kerana, hidup manusia akan dipermudahkan dengan bantuan robot yang bakal menjadi kawan yang membantu menguruskan tugas seharian jadi tiada masalah lagi untuk kita mengatakan masa dan tenaga adalah kekangan untuk kita bekerja dengan lebih pantas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170193
      Betul tu,akan tetapi akan ada kelemahan di situ kerana kita akan menjadi makin malas Dan berat tulang untuk melakukan aktiviti Yang berfaedah dalam seharian kerana minda mind telah dikaburi oleh teknologi yang serba moden.

      Delete
    2. AP170211
      betul. Zaman sekarang mereka hanya ingin benda yang memudahkan dah cepat sahaja

      Delete
  69. AP170134
    Assalamualaikum, pada pendapat Saya industri 4.0 perlu dititikberatkan Dan diaplikasikan dalam kehidupan seharian kita kerana pada Era ini teknolgi semakin canggih Dan kita harus mengaplikasikannya mengikut perkembangan dari semasa ke semasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dengan komen anda..sedikit pertambahan idea boleh dilakukan

      Delete
    2. Ya,saya bersetuju dengan pandangan anda.Industri 4.0 sememangnya semakin penting dan amat diperlukan dalam kehidupan seharian bagi memudahkan manusia melakukan aktiviti mereka.

      Delete
  70. AP170104
    Since the time passed,the industry 4.0 have been exploded to the world and it's of course have been affected by Malaysian by the change of technology and lifestyle.most of our daily life activities now are full with those technologies such as online class, getting food from food panda and so on.But, overused technology also had an impact to human especially they've became more lazy,have a lot of dangerous diseases and many more.Thus,the effeciency of technology had to been applied by our race to show that we're not fall asleep and take care of ourselves

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170134
      Assalamualaikum, pada pendapat Saya industri 4.0 perlu dititikberatkan Dan diaplikasikan dalam kehidupan seharian kita kerana pada Era ini teknolgi semakin canggih Dan kita harus mengaplikasikannya mengikut perkembangan dari semasa ke semasa.

      Delete
    2. AP170061
      Ya betul tu. Kita mestilah menggunakan teknologi yang serba moden ini dengan baik Dan cermat supaya Kita tidak lemas dalam lautan Yang penuh dengan keburukan dalam menggunakan teknologi ini.

      Delete
  71. AP204009
    Pada pendapat saya, revolusi industri 4.0 hendaklah dititikberatkan oleh sesebuah negera agar ia bergerak seiring dengan peredaran zaman. Revolusi ini telah membuktikan bahawa teknologi mampu mengatasi had keupayaan manusia .Oleh itu,ia banyak membantu manusia dalam menyelesaikan masalah-masalah manusia dalam kehidupan seharian.Dengan ini,kita dapat membantu negara menjadi sebuah negara yang berprestasi tinggi dan dipandang oleh negara-negara maju yang lain.

    ReplyDelete
  72. AP170193
    Assalamualaikum wbt..pada pendapat saya berkenaan revolusi industri 4.0,ia perlu diterapkan dalam diri masing-masing tidak kira siapakah kita kerana ia amat penting pada zaman Yang serba moden Dan berteknologi ini. Selain itu, revolusi industri ini juga telah berubah aktiviti norma seharian manusia kerana telah menyediakan pelbagai kemudahan bagi mengikut perkembangan dunia dari semasa ke semasa. Seterusnya,terdapat juga faedah yg telah disumbangkan daripada perkembangan revolusi ini iaitu bukan sahaja sumbangan terhadap ekonomi negara malah dari segi pertanian moden juga dengan memudahkan perkerjaan bagi para petani. Oleh itu, jelaslah bahawa terdapat banyak kelebihan dan kebaikan berkenaan revolusi ini kerana negara kita akan dipandang tinggi oleh negara yang lain disebabkan kemajuan yang telah dicapai oleh setiap daripada kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170212 . iya , betul tu , kita juga perlulah berusaha dalam meneruskan IR 4.0 ini serta berusaha untuk tidak membiarkannya ditenggelami zaman agar ianya lebih berguna untuk generasi akan datang

      Delete
    2. AP170030
      Saya setuju dengan huraian anda. Revolusi industri 4.0 ini telah membuka satu dunia baharu kepada semua orang tanpa mengira lapisan umur.Revolusi industri ini sememangnya memberikan satu impak yang sangat positif kepada kita semua.

      Delete
    3. AP170030
      Saya setuju dengan huraian anda. Revolusi industri 4.0 ini telah membuka satu dunia baharu kepada semua orang tanpa mengira lapisan umur.Revolusi industri ini sememangnya memberikan satu impak yang sangat positif kepada kita semua.

      Delete
  73. AP170211
    assalamualaikum. Pada pendapat saya tentang revolusi 4.0 ini, ia member banyak impak yang positif dalam kehidupan seharian kita. Ia juga member impak yang baik kepada teknologi di negara kita. Lebih lebih lagi pada zaman negara kita yang semakin moden ini. Revolusi ini sangat penting bagi memastikan negara kita tidak ketinggalan zaman. Oleh itu, revolusi 4.0 ini dapat menjadikan negara kita setaraf dengan negara negara maju yang lain seperti negara jepun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju,lebih banyak kelebihan yang dapat diperoleh melalui revolusi 4.0 ini,biarpun terdapat beberapa kelemahan ianya tidaklah begitu membimbangkan dan dapat diatasi

      Delete
  74. AP170135
    IR 4.0 memberikan kesan secara langsung kepada pelbagai bidang termasuk bidang pendidikan kerana ianya menjadi asas kepada penyedia tenaga kerja pada masa akan datang

    ReplyDelete
  75. AP170212
    assalamualaikum , pada pendapat saya, IR 4.0 ini sangat penting dalam era modenisasi ini. hal ini kerana ianya dapat membantu manusia melakukam tugasan harian dengan lebih efektif sekaligus meringankan beban orang yang kurang berupaya dalam melakukan aktiviti harian. bukan itu sahaja, ia juga dapat membantu negara menjana ekonomo dengan baik kerana ada teknologi canggih seperti robot , gajet yang mudahkan sistem komunikasi dan sebagainya =)

    ReplyDelete
  76. AP170212 ya betul tu , dengan adanya teknologi teknologi canggih ini, sumber pendapatan untuk ekonomi negara kita juga akan meningkat selanjutnya dapat meningkatkan taraf hidup rakyat dalam menyediakan prasarana prasarana bagi memudahkan manusia menjalani kehidupan seharian

    ReplyDelete
  77. AP 170063
    Pada pendapat saya,IR 4.0 ini sangat bermanfaat kepada negara dan rakyat Malaysia pada masa kini kerana dapat meningkatkan tahap kecanggihan teknologi negara di samping memberu sumbangan dalam pendidikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170020
      Saya setuju dengan pendapat awak,IR 4.0 ini amat bermanfaat untuk memacu teknologi pada masa hadapan dan memberikan sumbangan kepada pendidikan dan pembelajaran yang lebih baik.

      Delete
  78. AP170061
    Pada pendapat saya,Revolusi Industri 4.0 ini mempunyai banyak kelebihan dan kekurangan sendiri seperti contoh dari segi kelebihannya,kerja manusia akan dipermudahkan Dan menjadi lebih senang manakala dari segi kekurangan manusia akan menjadi lebih malas untuk menjalankan kerja dalam kehidupan seharian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170030
      Saya setuju dengan pendapat awak. Revolusi industri 4.0 ini sememangnya mempunyai pelbagai kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri.

      Delete
  79. AP170030
    Pada pendapat saya,revolusi industri 4.0 ini sangat penting dalam kemajuan teknologi manusia yang lebih kehadapan. Namun kita juga perlu matang dalam memanfaatkan kemajuan ini agar tidak berlaku perkara yang tidak diingini.

    ReplyDelete
  80. AP 204004
    Pada pendapat saya, revolusi 4.0 ini perlulah diwar-warkan secara besar-besaran agar lebih ramai masyarakat mengetahui tentang hal ini. Revolusi ini dapat membangunkan negara kita dengan lebih maju. Hal ini kerana ia menggunakan teknologi yang terkini. Bukan itu sahaja, revolusi ini dapat menarik minat ramai pelajar kerana terdapat pelbagai bidang yang dapat diceburi. Jadi, ibu bapa haruslah mengambil tahu tentang revolusi ini agar mereka dapat membantu anak-anak mereka menjadi seorang yang cemerlang.

    ReplyDelete
  81. AP 204004
    Pada pendapat saya, revolusi 4.0 amat berguna untuk masa yang akan datang. Hal ini kerana ia menggunakan pelbagai jenis teknologi untuk membangunkan negara ke arah yang lebih maju. Selain itu, revolusi ini dapat menarik perhatian ramai bukan sahaja pelajar malah orang dewasa. Jadi, revolusi perlulah diwarwarkan kepada semua masyarakat agar mereka mengetahui kebaikan revolusi 4.0 ini. Dengan ini, pelajar dapat menceburi pelbagai bidang pekerjaan kerana terdapat pelbagai pilihan. Ibu bapa perlulah mengambil inisiatif untuk membantu anak-anak supaya mereka dapat memilih bidang yang mereka minati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP190200
      Saya bersetuju dengan pendapat anda.Kita sebagai rakyat yang prihatin haruslah menguar-uarkan revolusi ini agar sentiasa digunapakai oleh generasi yang akan datang demi memastikan kemajuan negara kita.

      Delete
  82. AP190200
    Pada pendapat saya,revolusi industri 4.0 ini sangat mempunyai pelbagai kelebihan berbanding kelemahan yang mana revolusi ini sangat sesuai diterapkan dan digunakan pada zaman yang serba moden ini kerana revolusi industi 4.0 ini mampu untuk membantu manusia dalam melakukan sesuatu pekerjaan yang mana mengatasi had keupayaan mereka.Selain itu,revolusi ini juga mampu menyumbang pelbagai kemudahan terhadap manusia dari semasa ke semasa terutama dalam bidang teknologi.Ia juga mampu untuk memajukan negara ke tahap antarabangsa.

    ReplyDelete
  83. AP170143
    Asslamualaikum warahmatullahi wabarakatu,alhamdullilah terhadap keagungan ilahi kita diberikan peluang utk hidup dimuka bumi ini.Pada zaman globalisasi dan modenisasi,pelbagai revolusi yang telah berlaku terhadap ekonomi,negara,teknologi mahupun perindustrian.Topik yang saya akan ketengahkan ialah revolusi industri 4.0 dalam bidang pembelajaran.Seperti yang semua maklum bahawa pada tahun 2020 ini satu dunia menghadapi musibah yang amat berat iaitu pandemik covid 19. Semua sekolah ,universiti dan segala tempat awam haruslah ditutup unuk mencegah virus ini utk merebak secara drastik.oleh itu apakah langkah yang dibuat oleh guru dan pelajar untuk meneruskan pembelajaran?Alternatif yang mereka lakukan adalah dgn menggunakan medium media sosial.Hal ini kerana guru dan murid dapat membuat interaksi dua hala serta memudahkan guru untuk memberi tugasan kepada murid-murid.selain itu,terdapat beberapa aplikasi yang turut digunakan untuk kelas secara atas talian ini antaranya ialah google clasroom,google meat,whatsapp,telegram mahupun instagram untuk membuat ig live.Hal ini menarik minat murid -murid untuk menghadiri kelas yang dianjurkan kerana murid dan guru dapat mengapdatasi pekera baharu dalam sewaktu sistem Pdp berjalan.Sudah terang lafu bersuluh format pembelajaran secara online amat penting supaya para guru dan murid-murid sentiasa berhubung dalam melaksanakn tugasan yang di berikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. AP170020
      Saya sangat setuju dengan pendapat yang awak ketengahkan itu.Pada musim pandemik ini kita dapat lihat pelbagai alternatif yang dilakukan oleh guru dan murid dalam menjalani norma baharu.Kebelakangan ini,guru menggunakan aplikasi-aplikasi online sebagai medium pembelajaran.Hal ini dapat memudahkan guru untuk berkomunikasi dan memberikan tugasan kepada murid.Walaupun hanya segelintir murid yang tidak mendapat capaian internet yang bagus,kebanyakan daripada murid lain mempunyai gajet yang canggih.Pada masa yang sama,guru dan murid dapat mempelajari konsep revolusi industri 4.0 ini dengan melakukan norma baharu,bukan itu sahaja manfaat lain yang dapat diterima juga ialah penggunaan aplikasi MySejahtera turut disyorkan untuk menangani wabak Covid-19.Sekian terima kasih.

      Delete
  84. AP170020
    Assalamualaikum.Pada pendapat saya, revolusi industri 4.0 ini wajar dilakukan oleh semua pihak,semua pihak perlu berganding bahu untuk menjayakan IR 4.0 demi melakar nama Malaysia di persada dunia seiring dengan negara maju di luar sana.Selain itu,IR 4.0 ini mampu menolong manusia dalam kehidupan seharian.Akhir sekali,IR 4.0 ini perlulah diperkenalkan kepada generasi muda pada peringkat usia yang lebih awal agar mereka memahami konsep dan tidak terbeban untuk mempelajarinya dengan ini masa hadapan negara tidak goyah dengan adanya para belia yang memahami dan meneruskan Revolusi Industri 4.0 ini,sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  85. PAP170246

    Pada pendapat saya, revolusi industru 4.0 ini amat penting untuk memajukan ketamadunan manusia. Setiap manusia perlu memastikan mereka dapat memanfaatkan kemajuan ini. Kita tidak boleh berasa terlalu selesa walaupun mencapai ketamadunan yang maju dan berfikir setiap perbuatan mesti ada tindak balas nya

    ReplyDelete

Pengiktirafan

Pengiktirafan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...